Szkolne aktualności

pragaWycieczka do Pragi!

04.06.2018r o godz. 6.00 czterdzieścioro uczniów z klas V, VI, VII SP oraz II i III gimnazjum wyruszyli na wycieczkę do Pragi pod opieką pań Honoraty Furmańczak, Jolanty Król, Aleksandry Sobalai-Kurzaway i pana Sławomira Komana. Wycieczkę planowaliśmy od początku roku szkolnego, więc wszyscy z utęsknieniem czekaliśmy, aż nadejdzie ta upragniona chwila. Dlatego w dniu wyjazdu wszystkim dopisywał dobry humor. Po kilku godzinach jazdy autokarem dotarliśmy do celu – PRAGI!!!

Jako pierwsze zwiedzaliśmy Hradczany, gdzie znajduje się Zamek Praski, dawna siedziba królów czeskich, który uznany jest za największy zamek na świecie. Następnie udaliśmy się do katedry świętego Wita, która powstawała przez niemal 600 lat. Jest symbolem duchowym Czech oraz siedzibą praskich arcybiskupów, prymasa czeskiego, jest także miejscem koronacyjnym i grzebalnym czeskich królów. Znajdują się w niej insygnia koronacyjne, w tym najważniejsze – korona świętego Wacława, a także barokowe berło, jabłko królewskie, miecz koronacyjny i liczne relikwie oraz cenne dzieła sztuki, rzeźby i malarstwa (autorem jednego z witraży jest m.in. Alfons Mucha).

Kolejnym punktem wycieczki był spacer po legendarnej Złotej Uliczce czyli szeregu maleńkich, kolorowych domków. Dzięki panu przewodnikowi Arturowi Wójcikowi dowiedzieliśmy się na przykład, że w 1929 roku mieszkał tam Jaroslav Seifert, czeski poeta, którego zbiór wierszy stworzony właśnie tam przyniósł mu Nagrodę Nobla, a w domu numer 22 mieszkał Franz Kafka, w którym to napisał sześć swoich opowiadań.

Obowiązkową pozycją na naszej liście atrakcji turystycznych był również Most Karola.

Ma niemalże 516 m długości i ok. 9,5 m szerokości. Spacer tym mostem doprowadził nas do Rynku Staromiejskiego który jest jednym z najpiękniejszych w Europie.

Później mogliśmy zobaczyć fontannę - dzieło Davida Černego czeskiego rzeźbiarza, a następnie odpocząć w Ogrodach Królewskich. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się na jednogodzinny rejs statkiem po Wełtawie przedstawiający praskie zabytki, historię budynków i ich dzisiejsze wykorzystanie.

Ostatnim punktem wycieczki był przejazd metrem, dzięki któremu przebyliśmy 10 stacji żółtą linią – B do stacji Černý Most, na której czekał na nas autokar i mogliśmy udać się w podróż powrotną do Rakoszyc.