Szkolne aktualności

images3Wyjazd na Ukrainę do Batiatycz
W dniach 17-21 maja uczniowie i nauczyciele  Szkoły Podstawowej w Rakoszycach odwiedzili Batiatycze, miejscowość położoną w rejonie Kamionka Buska, w obrębie lwowskim Ukrainy. Wyjazd został zorganizowany w ramach umowy o współpracy między gminami i szkołami. Była  to doskonała okazja, aby poznać nowych ludzi, ich kulturę, język oraz miejsca z związane z historią Polski.

W pierwszym dniu odbyło się spotkanie integracyjne w miejscowości Nowy Staw. Młodzież miała okazję zapoznać się ze sobą, wymienić wrażeniami z pobytu gości z Ukrainy w Rakoszycach w 2018r.

Drugi dzień to zwiedzanie zamków w Złoczowie, Podhorcach i Olesku, miejscach pamięci o władcach Polski. Bardzo duże wrażenie zrobiło nas to, że zamki pomimo biegu lat zachowały się w dobrym stanie.

Trzeci dzień pobytu to wyjazd do Lwowa.. Zwiedzanie tego historycznego miasta zaczęło się od wizyty na najsłynniejszym cmentarzu lwowskim, obecnie-muzeum rzeźby kamiennej, historii i kultury pod gołym niebem, gdzie są pochowane wybitne osoby polskie m.in. M.Konopnicka, S.Goszczyński, K.Szajnocha, J.Ordon, G.Zapolska, S.Banach, A.Grottgert, I.Franki, S.Kruszelnicka. Na każdym grobie   zapaliliśmy symboliczny  znicz.

Następnie wzięliśmy udział w przedstawieniu cyrkowym „Lodowe Królestwo”. Cyrk we Lwowie jest jednym z największych na Ukrainie. Wyjazd zakończył się spacerem po Starym Mieście Aleją Swobody do Opery Lwowskiej. W pobliżu opery znajduje się pomnik Adama Mickiewicza.

Wieczór to „pobyt w rodzinach”. Tam młodzież próbowała ukraińskich potraw i napoi, brała udział w różnych zabawach, a odważni…. doili krowę. W takiej miłej atmosferze rozmawialiśmy o tradycjach polskich i ukraińskich.

Ostatni dzień naszego pobytu to zwiedzanie Kamionki Buzkiej i kościoła rzymsko-katolickiego, a następnie wizyta w szkole w Batiatycze. Uczniowie przedstawili historię swojej szkoły oprowadzając nas po niej, pani Dyrektor przedstawiła nam zasady funkcjonowania szkoły, zajrzeliśmy do sal lekcyjnych, uczestniczyliśmy w  warsztatach. Wiele pozytywnych wrażeń dostarczył specjalnie przygotowany występ. Na pięknym koncercie nie zabrakło tańca, śpiewu ale coś co najbardziej wzruszało serce to patriotyzm płynący z każdego słowa, każdego nawet najmniejszego ruchu i każdego spojrzenia tak młodych ludzi.

Nie zabrakło również okazji do wymiany doświadczeń w zakresie edukacji oraz nawiązywania znajomości.

Po powrocie spotkaliśmy się na małej „biesiadce”, a wieczorem wyruszyliśmy do Polski.

Mamy nadzieję na kolejne spotkanie z przyjaciółmi z Ukrainy w naszej szkole w najbliższym czasie.